Model osobního vagónu
Simulace obrabeni kola hnaciho dvojkoli lokomotivy v Edgecamu
Obrobena kola pro 184mm rozchod
Kloubova spojka reverzu
Modely osobnich vozu s rozchodem 184 mm
Model nakladniho vozu s rozchodem 127 mm

Plnou parou vpřed s Edgecamem

Edgecam umožnil výrobci modelů vlaků, společnosti 17D miniatures, nabídnout výrobu dílů jednotlivým nadšencům a dalším firmám, které modely vlaků také vyrábějí. Toho dosáhli během několika málo měsíců od instalace Edgecamu.

Společnost 17D miniatures vyrábí celou škálu funkčních modelů lokomotiv, podvozků a vagónů ve třech velikostech rozchodu: 127 mm, 184 mm a 260 mm. Lokomotivy s rozchodem 127 mm jsou vyrobeny v měřítku 1:12 a jsou dlouhé téměř 2 metry. Největší velikost modelů má rozchod 260 mm s délkou lokomotivy přes 3,5 metru. Na všechny vláčky vyrobené touto společností je možné nasednout a u těch největších mohou děti dokonce vejít dovnitř.

17D miniatures je rodinný podnik sídlící v bývalém mlýnu poblíž Matlocku v okresu Derbyshire Peak. Podle společníka firmy Tristana Dengatea jsou jejich zákazníky jak soukromí sběratelé, tak komerční subjekty.

Nyní, po několika měsících od implementace Edgecamu, chtějí v 17D miniatures aplikovat technologii výroby používanou u svých modelů vlaků také při výrobě dílů pro modely osobních a nákladních automobilů, lodí a letadel.
Novou obchodní příležitost firma vidí v nabízení obrábění v rámci kooperací ostatním firmám. „V současnosti zabírá výroba našich vlastních komponent asi 60 % našeho času, zbývajících 40 % času vyrábíme zboží pro jiné společnosti.“

Po zavedení Edgecamu mohla společnost začít nabízet kusovou výrobu pro modeláře. „Spousta modelářů strávila dvacet či třicet let domácí výrobou funkčních parních lokomotiv a nyní zjišťují, že stárnou a čas hraje proti nim. Shání teď někoho, kdo jim rychle vyrobí co největší množství komponent. My jim tyto požadavky díky Edgecamu můžeme splnit za přijatelnou cenu.“

S Edgecamem si mohli dovolit změnit technologii výroby některých dílů. Dle pana Dengatea používají pro výrobu ložiskových domečků technologii resinových odlitků. „Ty ale nejsou tak přesné, jak by bylo potřeba. Edgecam nám umožnil díky rychlosti programování obrábět tyto dílce z bloku materiálu, dosahujeme tak mnohem větší přesnosti.“
„Možnost opustit používání odlitků naprosto změnilo způsob naší práce. Většina našich konkurentů stále používá resinové odlitky. My jsme se rozhodli s tím skončit a ukázat, že používání odlitků již není potřeba – díly můžeme obrobit z plného bloku materiálu mnohem rychleji a přesněji i přes to, že odebíráme mnohem více materiálu než u odlitků. V Edgecamu programujeme i kované odlitky ve formě tyčí či bloků.“

Dle pana Dengatea je jedním z důvodů rychlosti a efektivity jejich výroby použití hrubovací strategie Waveform v Edgecamu. „Byli jsme schopni ztrojnásobit rychlost posuvu a zároveň zvětšit hloubku záběru oproti hrubování tradičním způsobem.“

Vedle komponent z měkké oceli a hliníku používají Edgecam k obrábění kol, profilů, protizávaží, bloku válců, komponentů ventilových rozvodů, komínových armatur a třmenů kotoučové brzdy. Všechny frézovací operace jsou programovány v Edgecamu a dílce jsou vyráběny na jejich 3osém obráběcím stroji Bridgeport VMC 412x.
Přibližně 80 % jejich komponent je nutné vyrobit s vysokou přesností. „Když obrábíme například ventilové rozvody a válce, je přesnost rozhodující. A my víme, že s NC kódem z Edgecamu vždycky bude.“

Společnost zahájila CNC výrobu před několika lety a původně programovali svůj CNC stroj Bridgeport jak ručně, tak s jednoduchým CAM softwarem, který byl zaměřený spíše na modeláře používající stolní frézky. „Musel jsem pokaždé dlouze vymýšlet nejlepší způsob obrábění a poté vygenerovat přibližně deset různých cyklů, abych dosáhl toho, co mi dnes vygeneruje Edgecam v rámci jednoho cyklu.“

Jak Tristan Dengate zdůrazňuje, není příliš zkušený obráběč, ani nikdy nebyl klasicky vyškolen v Edgecamu, a přesto se rychle sám naučil programovat díly a dokonce si nastavit postprocesor. „Ušel jsem velmi dlouhou cestu během krátké doby a nyní jsem schopen rychle a přesně vyrábět složité díly, a do budoucna plánuji vyrábět díly ještě složitější.“

To vše je dobrým předpokladem pro realizaci jejich plánu zvýšení prodeje svých modelů. „Edgecam nám umožňuje vyrábět funkční makety modelů místo pouhých nefunkčních modelů. Pro spoustu společností je výhodou mít funkční model na předvedení svého díla nebo technické funkčnosti. Vytvořili jsme například soustavu kol a podvozků pro společnost vyrábějící podvozky pro testování soustav v plné velikosti, která potřebovala funkční model na výstavy po celém světě.“

Další výhodou Edgecamu je dle pana Dengatea možnost vytvoření přesné kalkulace ceny pro zákazníky. Díky možnosti získat z Edgecamu výrobní čas jsme schopni zakázku přesně nacenit.

Většina dílců je při výrobě upnuta ve svěrácích umístěných na stole stroje. V Edgecamu je velmi snadné načíst 3D model od zákazníka a vybrat konkrétní typ upínače z databáze. „Možnost jedním klikem myši napolohovat upínací přípravek v rámci 3D modelu stroje je naprosto zásadní pro vyhnutí se kolizím při obrábění a umožňuje mi upnout materiál a začít rovnou obrábět. Funkce automatického polotovaru pokrývá přibližně 90 % případů v naší výrobě. To všechno nám šetří čas. Také práce s nulovými body je velmi snadná a rychlá, na jejich umístění nám stačí 2-3 kliky myši.“

Pan Dengate závěrem říká, že v Edgecamu je velmi snadné vybrat ten správný cyklus pro jakoukoliv operaci. „Poté, co operaci aplikuji, ji mohu jednoduše znovu otevřít a editovat. Licenci Edgecamu jsem se rozhodl zakoupit po měsíčním testování a brzy se stal nedílnou součástí našeho výrobního procesu.“

Klíčové výhody Edgecamu:
-    rozšíření výroby o díly pro modely osobních a nákladních automobilů, lodí a letadel,
-    možnost výroby dílů na zakázku pro jednotlivé modeláře za přijatelnou cenu,
-    rychlost a přesnost, díky které bylo možné přejít na obrábění bloku materiálu místo používání odlitků,
-    ztrojnásobení rychlosti posuvu,
-    podstatně větší hloubka záběru nástroje,
-    přesné nacenění zakázek.

 

Další